17/10/11

Connectvisme


Podem definir el connectivisme com un  una teoria de l'aprenentatge per a l'era digital que ha estat desenvolupada per George Siemens gràcies a les limitacions que es provaven en el conductisme, el cognitivisme i el constructivisme.

El connectivisme és la integració dels principis explorats per les teories del caos, xarxes neuronals, complexitat i acte-organització
El connectivisme és un tipus d'aprenentatge on l'alumne és el protagonista del seu aprenentatge i l'element clau d'aquest. És una manera de potenciar que els nostres alumnes estiguin actius i siguin persones crítiques i reflexives. L'aprenentatge és un procés que ocorre dins d'una àmplia gamma d'ambients que no estan necessàriament sota el control de l'individu. És per això que el coneixement pot residir fora de l'ésser humà.
És important, dins del connectivisme, destacar tres aprenentatges, com són el cognitivisme, elconstructivisme, i finalment el conductisme, i les seves principals característiques:

1- El cognitivisme
El cognitivisme és un corrent filosòfic que intenta reproduir el funcionament de la ment i aplicar els seus estats a la descripció del món, al mateix temps que nega l'escepticisme
L'aprenentatge no sempre es pot reduir al mecanicisme, i la personalitat. Afirmen que els cognitivistes usen el símil entre ordinador i cervell oblidant que és una metàfora, i que la ment, pel fer de ser dinàmica i conscient, escapa al determinisme d'un procés automàtic i capaç de ser predit per lleis científiques.
El coneixement es basa a través de la memòria, i s'ha de tenir en compte la memòria llarg i curt termini 

2- -El conductisme  
El comportament ha de ser l'únic objecte d'estudi de la psicologia, i per tant, els termes mentals no tenen cap interès per a determinar la conducta. Per tant el conductisme és una disciplina que s'interessa només pel comportament.
Es basa el seu ensenyament en l'estímul - resposta.
El seu autor principal va ser Watson

3- Constructivisme
El coneixement de totes les coses és un procés mental de l'individu, que es desenvolupa de manera interna conforme l'individu obté la informació i interactua amb el seu entorn.
Considera que l'apreciació i memorització de símbols no és realment coneixement. El constructivisme considera que el veritable coneixement de les coses és l'estructura mental individual generada de la interacció amb el mitjà.

Un cop analitzades aquestes tipologies d'aprenentatge penso que les TIC tenen un efecte molt important en el procés d'aprenentatfe dels nens i nenes ja que els ajuda a fer connexions entre el que saben i els nous coneixements i alhora també a construir el seu propi aprenentatge. Els alumnes poden treballar de manera autónoma i idependent, i el mestre no perd el seu rol de guia en el procés d'ensenyament - aprenentatge.

Per tal d'edinsar-nos una mica més sobre el tema del conectivisme, podem veure aquest vídeo on primerament es feia un repàs dels diversos aprenentatges i els principals autors de cadascún començant per pavlov i acabant per Lave. Podem observar també els diferents rols que adquireixen tant el professor com l'estudiant,i finalment realitzarem aquestes activitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada